اندکی اضافه  وزن ، مرگ ومیر ناشی از دیابت نوع 2 را کاهش می دهد

 بر اساس تحقیق اخیر، دانشمندان اعلام کردند بیمارانی که به دیابت نوع 2 مبتلا می باشند و دارای  اندکی اضافه وزن هستند (اما نه چاق) بیش از افراد با وزن طبیعی و کمبود وزن عمر می کنند. محققان به این اثر "پارادوکس چاقی" می گویند. نتایج این تحقیق درمجله ی Annals of Internal Medicineمنتشر شد.

چاقی به عنوان یک عامل خطر برای بیماری قلبی عروقی و دیابت نوع 2 شناخته شده است. مطالعات نشان داده است بیماران  دارای اضافه وزن که به بیماری قلبی عروقی مبتلا هستند، بیش از افراد دارای  وزن طبیعی  که به بیماری قلبی عروقی مبتلا می باشند، عمر می کنند.

برای تعیین چنین ارتباطی درباره ی بیماران مبتلا به دیابت، محققان دانشگاه  Hullدر انگلیس به سرپرستی  دکتر Costanzoبیش از ده هزار بیمار مبتلا به دیابت نوع 2 را که به هیچ بیماری قلبی عروقی مبتلا نبودند به مدت 10.6سال بررسی کرده و اطلاعات حوادث قلبی عروقی و مرگ ومیر (به همه ی دلایل)  این افراد را جمع آوری نمودند. این نتایج نشان داد در بیماران دارای اضافه  وزن و چاق خطر حوادث قلبی عروقی افزایش می یابد اما افراد دارای اضافه وزن درمقایسه با افراد با وزن طبیعی یا دچار کمبود وزن بیشتر زنده می مانند.

نویسندگان مقاله  چند دلیل برای این  تناقض چاقی یا obesity paradoxارائه  دادند: اول اینکه  دیابت نوع 2 که ناشی از استرس متابولیک بدلیل چاقی است اساساً با دیابتی  که در غیاب چاقی حادث می شود، متفاوت است. دوم اینکه  بیماران مبتلا به  دیابت نوع  2 و دارای BMIپایین ممکن است از تنباکو و الکل بیشتر استفاده کنند که منجر به وخیم تر شدن بیماری دیابت و کاهش  BMIاین افراد می شود، نهایتاً اینکه بیماران چاق ممکن است بیشتر برای چک آپ به پزشک مراجعه کنند و به همین دلیل بیماری دیابت آنها در مراحل ابتدایی تر تشخیص داده شده و بهتر کنترل می گردد. محققان  هشدار می دهند  این نتایج نشان دهنده ی BMIایده آل نیست و بیماران نباید از اتخاذ یک شیوه ی زندگی سالم  دلسرد شوند.

منبع:www.sciencedaily.com/releases/2015/05/150504182245.htm